Wdrażanie sklepów internetowych – na co zwracać uwagę przy rozwijaniu e-commerce?

Zakupy online są coraz powszechniejsze, Polacy kupują w sieci coraz więcej kategorii produktów i usług. Kto nie chce pozostać w tyle niekończącego się wyścigu o klientów, będzie musiał pomyśleć nad ulepszeniem lub wdrożeniem sklepu internetowego – i to prędzej niż później. Zobacz, które kwestie mają kluczowe znaczenie!

  • Platformę e-commerce – otwartą, SaaS lub dedykowaną – należy wybierać z uwzględnieniem rezultatów audytu przedwdrożeniowego.
  • Nie ma uniwersalnego, idealnego rozwiązania – sytuacja oraz możliwości każdej firmy wymuszają indywidualne podejście do projektu.
  • Wdrażanie sklepów internetowych to wymagające i wieloetapowe zadanie, w które wszystkie strony muszą się mocno zaangażować.

Wdrożenie e-commerce wymaga wyboru technologii. 3 podstawowe warianty to skorzystanie z silnika o otwartym kodzie źródłowym, oprogramowanie oferowane i rozwijane jako usługa, albo budowany od podstaw, dedykowany sklep internetowy. Każda technologia i platforma e-commerce ma swoje specyficzne wymagania, przewagi oraz ograniczenia. Nawet tak „błaha” kwestia, jak właściwie wykorzystywane pliki cache w przeglądarce, wpływa na działanie całości. A to jeden z czynników, które wymiernie wpływają na decyzje zakupowe konsumentów. Najpierw należy zebrać jak najwięcej informacji w audycie i stworzyć brief, by adekwatnie dobrać środki do realizacji celów.

Chcesz uruchomić nowy sklep internetowy? Przygotuj się na wieloetapowy, złożony proces

Korzystanie z gotowych rozwiązań (silnik open source, w modelu SaaS) pozwala na stosunkowo szybkie uruchomienie sklepu przy niewielkich kosztach. Przy dobrej obsłudze możesz liczyć na sprawną pomoc w rozwiązywaniu problemów. Jednak dodanie do platform nowych funkcjonalności, które mogą być absolutnie niezbędne dla Twojej marki, będzie bardziej skomplikowane. A „tymczasowe obejścia” trudności na dłuższą metę często pogłębiają dług technologiczny.

Indywidualnie tworzony sklep internetowy pozwala łatwiej wprowadzać innowacyjne rozwiązania czy przygotować elementy unikalnej, brandowej szaty graficznej. Nowoczesny i duży projekt, przejrzysty interface i prosta ścieżka zakupowa, które wyróżniają się na tle konkurencji, zwykle pozytywnie wpływają na wrażenia potencjalnych klientów. Możliwe trudności? Między innymi ryzyko zbyt silnego związania się z daną agencją wdrożeniową oraz więcej pracy nad integracją z innymi systemami, np. nowymi metodami płatności.

Proces wdrożenia e-commerce – najważniejsze etapy

Załóżmy, że analiza potrzeb biznesowych przyniosła konkretne wytyczne, powstał projekt graficzny oraz makieta i masz już wykonawców. Ruszyły prace programistyczne nad back- i front-endem. Projekt wdrożenia e-commerce obejmuje również takie działania, jak:

  • przygotowanie niezbędnych treści – opisy produktów i kategorii, content przydatny dla przedstawicieli grupy docelowej i zoptymalizowany pod kątem SEO (dla zwiększania widoczności i ruchu);
  • testowanie wszelkich funkcji;
  • instruktaż i szkolenia z narzędzi do zarządzania sklepem;
  • systematyczne dążenie do optymalizacji sklepu pod kątem szybkości, bezpieczeństwa, niezawodności, wygody, konwersji;
  • przyszłe prace rozwojowe.

Pełne wdrożenie sklepu internetowego

Prace nie kończą się z wypuszczeniem wersji MVP (ang. minimum viable product), która pozwoli Twoim klientom na składanie zamówień i dokonywanie płatności – a Tobie na ich obsługę i realizację. Wersja ograniczona do absolutnie podstawowych funkcjonalności może dostarczyć wartościowych danych. Pokazać w praktyce, gdzie są główne bolączki oraz na czym odbiorcom zależy najbardziej. Pierwotne założenia podlegają stałej weryfikacji, w zasadzie na każdym etapie.

Cały proces tworzenia e-sklepu powinien uwzględniać także działanie na urządzeniach mobilnych lub aplikację – dedykowaną bądź webview, otwierającą przeglądarkę na stronie sklepu. Według prognoz MRiT-u sektor m-commerce (zakupów z użyciem różnych funkcji urządzeń mobilnych) systematycznie zyskuje na popularności. W 2028 r. może odpowiadać nawet za 50% przychodów handlu internetowego. Najlepiej podkreślić na to wczesnym etapie rozmów z daną firmą wdrożeniową, by od początku poprowadzić prace w odpowiednim kierunku.

[ Treść sponsorowana ]

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *